میانبر هنر
تحقیق پروژه مقاله پایان نامه
درباره وبلاگ


سلام، دوستان عزیز شما با میانبر به هزاران تحقیق به صورت رایگان دسترسی خواهیدداشت.
آخرین مطالب
نويسندگان

فهرست مطالب

فصل اول: طرح تحقیق
بیان مسئله
اهداف و ضرورت اجرای تحقیق
سوالات تحقیق
فرضیات تحقیق
فصل دوم: مقدمه ای بر موسیقی کردی
تاریخچه موسیقی کردی
قدمت موسیقی کردی
تقسیم بندی موسیقی در کردستان
•             موسیقی مقامی
•             موسیقی آوازی
•             موسیقی مذهبی
•             موسیقی حماسی
•             موسیقی سوارکاران
•             بیت خوانی
شناخت انواع موسیقی کردی
•             بیت
•             سیا چمانه
•             هوره
•             لاووک
•             گورانی
•             چمری
رقصهای محلی کردستان
•             گه ریان
•             پشت پا
•             هه لگرتن
•             فتاح پاشایی
•             لب لان
•             چه پی
•             زنگی یا زندی
•             شه لایی
•             سه جار
•             خان امیری
فصل سوم: ساز شناسی
بخش اول : سازهای زهی
مختصری از فیزیک آلات زهی
تقسیم بندی انواع تنبور
تنبورهای کردستان
مشخصات ظاهری تنبور
شیوه نوازندگی تنبور
مشخصات صوتی تنبور
تاریخچه تنبور
کمانچه
تقسیم بندی انواع کمانچه
مشخصات ظاهری کمانچه
جنس کمانچه
اندازه کمانچه
شیوه نوازندگی کمانچه
مشخصات صوتی کمانچه
تاریخچه کمانچه
کاربرد کمانچه
عود
مشخصات ظاهری عود
تقسیم بندی انواع عود
جنس عود
مشخصات صوتی عود
تاریخچه عود
بخش دوم: سازهای کوبه ای
فیزیک آلات ضربی
دف
جنس و اجزاء دف
اندازه دف
شیوه نوازندگی دف
دایره
مشخصات ظاهری و جنس دایره
اندازه دایره
شیوه نوازندگی دایره
تفاوت دف و دایره
دهل
مشخصات ظاهری و جنس دهل
اندازه دهل
شیوه نوازندگی دهل
حوزه جغرافیایی استفاده از دهل و سرنا
دو ته پله
مشخصات ظاهری و جنس دو ته پله
طبل، تاس ، جام، یک ته پله
شیوه نواختن پره تاس
چه‌پله ، چه‌پ ، چه‌پك ( دست زدن)
چقانه
انبر(مقاش)
بخش سوم: سازهای بادی
سرنا
ریشه یابی نام آن
مشخصات ظاهری سرنا
شیوه نوازندگی سرنا
حدود صوتی سرنا
تاریخچه سرنا
کاربرد سرنا
محدوده ی جغرافیایی سرنا
شمشال
مشخصات ظاهری شمشال
تاریخچه شمشال
حوزه جغرافیایی شمشال
بلویر
مشخصات ظاهری بلویر
کاربرد بلویر در مراسم
دوزه له
مشخصات ظاهری دوزه له
شیوه نوازندگی دوزه له
مشخصات صوتی دوزه له
تاریخچه دوزه له
کاربرد دوزه له
حوزه ی جغرافیایی کاربرد دوزه له
نه رمه نای (بالبان)
مشخصات ظاهری نه رمه نای
شیوه نوازندگی نه رمه نای
مشخصات صوتی نه رمه نای
کاربرد نه رمه نای
شیپور
نتیجه گیری
منابع و مآخذ
 
بیان مسئله:
موسيقي کردي به موسيقي و ترانه هاي مردم کرد زبان گفته مي شود.
يک پژوهشگر موسيقي کردي بر اين باور است که انگيزش پيدايش موسيقي کردي در راستاي حفظ زبان ادبيات، فرهنگ، سرگذشت ها و در مجموع تمدن و پيشينه کردها بوده است. موسيقي هامويد (فولکور) کردي از دو بخش افسانه ها، حکايت ها و داستان ها تشکيل شده است.
پيدايش موسيقي کردي مثل اکثر قوم ها و ملت هاي ديگر از افسانه هاي کردي شروع شد که در اين قسمت، افسانه ها در قالب ترانه هاي کردي گفته مي شوند و اين ترانه ها در فرهنگ کردي به ترانه هاي ديواني تقسيم مي شوند و بيشتر محتواي آنها همان افسانه هاي کردي است، که شکل حماسي دارند.
اولين طليعه هاي هنر کردي از بار ادبي و هنر موسيقي حماسه هاي کردي بودند که مشهورترين کسي که به اين نوع موسيقي پرداخته"کاويس آغا" بود که ترانه هاي وي همان حماسه هايي هستند که از گذشتگان بر جاي مانده است.
نوع ديگري از موسيقي فولکور کردي مربوط به حکايت ها و داستان هايي مي شود که ترانه هاي داستاني نيز به دو بخش قهرماني و دلدادگي قابل تقسيم هستند.
در ترانه هاي قهرماني به دلاوري ها و مبارزه طلبي هاي يک قهرمان پرداخته مي شود و در ترانه هاي دلدادگي جنبه هاي رمانتيک و عاشقانه بين دو شخص بيان مي شود که از اين ميان، ترانه "زنبيل فروش" که جنبه عرفاني دارد و ترانه هاي " آس و حسن" و " خج و سيامند" که سرگذشت دو دلداده را بيان مي کند، از معروف ترين آثار در اين بخش هستند. در بخش ديگر موسيقي کردي، کردهاي "سوراني" براي خود نوع ويژه اي موسيقي دارند که به آنها "گوراني" مي گويند که اين نوع ترانه ها در ميان کردهاي اطراف شهرستان اروميه و کردهاي ترکيه (شمال) "لاوژه" گفته مي شود و اين نوع گوراني ها ريتمي به نام "قه تار" دارند که پژوهشگران بر اين باور هستند که ريشه اين واژه از واژه زرتشتي "گاتا" گرفته شده که در اوايل، مربوط به يک سري نيايش ها و مراسم مذهبي بوده است. دومين نوع اين موسيقي "هوره" نام دارد که در ابتدا ترانه هاي ويژه اي در حمد و نيايش "اهورامزدا" بود و اين واژه نيز ريشه زرتشتي دارد که براي نياش هاي مذهبي آن زمان کردها که زرتشتي بودند، سروده شده   است. در مراسم ترحيم هنگامي که فردي براي مردم آن منطقه داراي اهميت فوق العاده اي بود و فوت مي کرد، کردها از يک نوع موسيقي که به مرثيه سرايي و مرثيه خواني شباهت دارد به صورت ترانه و با تعريف ويژگي هاي آن شخص براي او زاري مي کنند. در آئين هاي زاد روز حضرت محمد(ص) ، کردها يک نوع ويژه از موسيقي را اجرا مي کنند که به آن "مولودي" مي گويند. البته مولودي خواني در بيشتر جوامع مسلمان رواج دارد. اولين مولودنامه در وصف و ستايش حضرت محمد(ص) را "ملابانديي" صوفي و عارف مشهور نوشت که بعدها مرسوم شد در زمان عيد مولود از سروده هاي وي در مولودي خواني استفاده کنند. اصيل ترين سازهاي استفاده شده در موسيقي کردي "سرنا" و "دهل" هستند و پس از آن سازهايي که وارد اين نوع موسيقي شده اند مانند "دف" و "تنبور" داراي اهميت ويژه اي شده اند. موسيقي کردي تا حدودي نمادي از شادي ها و غم و اندوه بعد از پايان هر جنگ است.
با این همه ضرورت یک تحقیق عملی درباب موسیقی کردی ضروری به نظر می رسد که در این پایان نامه سعی شده با تکیه بر سازشناسی موسیقی کُردی به شرح و پیشینه این سازها و انواع موسیقی کردستان پرداخت.
 
 

 

صفحه قبل 1 صفحه بعد
پيوندها
  • کیت اگزوز
  • زنون قوی
  • چراغ لیزری دوچرخه

  • با سلام خدمت مدیریت محترم وبلاگ

    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان میانبر عمران و آدرس mianbor.civil.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 40
بازدید کل : 4272
تعداد مطالب : 21
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1